Spready towarowe: Benzyna na poziomie S/R

Witam ponownie wszystkich sympatyków handlu na giełdzie. W środę otworzyłem nową pozycję na benzynie. Nie chodziło jednak o pozycję spreadową, a więc zobaczmy, dlaczego tak postąpiłem.

Wykres cen benzyny RBX – kontrakt listopadowy

Platforma TWS – poziom S/R

Powyżej mamy wykres cen benzyny. Za pomocą poziomej fioletowej linii zaznaczyłem poziom S/R. W obecnej chwili chodzi o granicę oporu, od której cena odbiła się w kierunku w górę. Nie kupiłem w tej chwili spreadu byka, albowiem kupno tego spreadu nie jest teraz odpowiednie ze względu na sezonowość. Sytuację postanowiłem jednak wykorzystać poprzez sprzedaż opcji PUT na listopad.

Wybrałem strike poniżej S/R, na poziomie 1,44 i otrzymałem 0,0612 punktu, czyli (0,0612 x 42000) = 2.570 USD. W momencie otwarcia pozycji cena kontraktu wynosiła około 1,47.

Poziom BE i ryzyko 

Punkt zwrotny (BE) znajduje się zatem na poziomie cenowym 1,44 – 0,0612, czyli 1,3788. Co to oznacza? Jeśli w momencie ekspiracji opcji cena benzyny będzie się poruszać powyżej poziomu 1,44, to zostanie mi cała premia. Jeśli zaś będzie się poruszać pomiędzy 1,3788 a 1,44, to zrealizuję częściowy zysk. W przypadku tej pozycji poniosę stratę tylko wtedy, gdy cena benzyny spadnie poniżej punktu BE na poziomie 1,3788.

Osobiście pracuję z ryzykiem spadku do poziomu 1,0, co jest raczej ekstremalne, ale zawsze trzeba ustalić sobie akceptowalne ryzyko, które powinno być w zgodzie z tym, na co pozwala mi wielkość mego konta handlowego.

Drugim ważnym czynnikiem jest rama czasowa zagrania, w której chcę się poruszać. W moim przypadku chodzi o zagranie pozycyjne, chodzi więc o długoterminową perspektywę. Wartość maksymalna ryzyka wynosi 0,3788 x 42.000 = 15.909 USD, albowiem jeden punkt w przypadku benzyny (RB) to 42.000 USD. Zagranie nadaje się raczej dla dużych kont o wielkości około 70.000 USD i do pozycyjnych strategii wielozagraniowych.

Sezonowość kontraktu RBX

Platforma TWS – sezonowość RBX

Czarna krzywa reprezentująca rozwój cen benzyny najwyraźniej znajduje się w miejscach, gdzie rynek zazwyczaj odrzuca kolejny spadek cen. Czerwona krzywa powyżej cen benzyny ma rosnący charakter, co popiera myśl, że cena tego towaru już nie powinna spadać.

Nie koniecznie potrzebny mi jest jednak wzrost, zysk odniosę nawet w przypadku stagnacji albo niewielkiego spadku. Termin wygaśnięcia opcji jest 28.10.2019, ale zagranie mogę skończyć praktycznie w dowolnej chwili. Obecnie (5.9.2019) mój zysk wynosi +685 USD.

Długoterminowa sezonowość RBM20 

Platforma TWS – długookresowa sezonowość benzyny

Sezonowość, reprezentowana przez niebieską (15 lat) i czerwoną (5 lat) krzywą, od października do grudnia, a może raczej lutego, wykazuje tendencję spadkową. Czy to przeszkadza? Jeśli chodzi o zagrania długoterminowe, to nie bardzo. Jeżeli ma się konto przygotowane do większej alokacji środków, to jest to nawet raczej zaleta.

Można osiągnąć większy zysk. W przypadku benzyny obecnie nie trzeba się martwić przez contango, co niniejsze zagranie znacząco upraszcza.

Cześć, Roman, powodzenia!

Kilka słów o mnie, o mojej drodze do handlu spreadami oraz o procedurach, z których korzystam, do pobrania tu:

Roman Horký spready
Roman Horký
Jako przedsiębiorca działa od 1992 roku do dziś. Hobby: rowery górskie i szosowe, handel spreadami towarowymi. Pierwsze doświadczenie z rynkami kapitałowymi zdobył w 1990 roku, za pośrednictwem otwartych funduszy inwestycyjnych banków oraz instytucji finansowych, a pierwsze doświadczenie z handlem na giełdzie zdobył na giełdzie praskiej. Później rozpoczął działalność na giełdzie w USA. Rynkami zajmuje się już od dawna. Za swój wzór traderski uważa amerykańskiego tradera towarów giełdowych, Larrego Williamsa. Roman Horký jest specjalistą od spreadów towarowych, którymi handluje już od siedmiu lat. Jest zwolennikiem nauki za pomocą praktyki i propagatorem prostych strategii handlowych. Handluje również opcjami na towarowe kontrakty terminowe oraz samymi futures. Jego działalność obejmuje również akcje (inwestycje) – w szczególności preferuje akcje dywidendowe.